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섹션 선교학자료 > 등록일 2012-07-03
작성자 박승남 (snpark)
아프리카 사람들이 저축하지 않는 이유? (Why don’t Africans save money for future?)
강병권 선교사 (AIM Korea Director)
과거, 현재, 미래의 개념(The concept of past, present, and future)

필자는 지난 주 아프리카 사람들이 갖고 있는 미래 시간 개념을 소개했다. 아프리카 사람들에게 있어 미래는 실제적인 시간으로 존재하지 않는다. 다만 현재로부터 약2년까지의 짧은 기간만을 생각한다. Mbiti는 영어의 과거, 현재, 미래와 혼동을 피하기 위해 스와힐리어의 싸싸(Sasa)와 자마니(Zamani)를 제안한다.

Sasa는 직접성, 근접성, 현재성 감각을 가지며, 사람들에 대한 직접적인 관심과 연관이 있다. 미래는 매우 짧은 시간인데, 이유는 어떤 장래의 의미 있는 사건은 직접적이어야 하고, 사람들이 거의 경험할 수 있을 만큼 확실해야 하기 때문이다. 만약 그 사건이 멀리 있는 것이라면 그것은 이해할 수도, 말할 수도 없는 일이 되고 만다. 그처럼 먼 미래의 시간을 포괄할 만한 시제가 없다. 그러므로 아프리카인들 생각 속에는 Sasa가 서구 사람들이 생각하는 미래 개념을 포함하고 있다. Sasa 차원에서 일어나는 사건들은 곧 일어나게 되거나 아니면 실현되는 중에 있는 것이어야만 한다. Sasa는 바로 다가오는 미래로 연결되는 현재의 경험적 연장선에서 보면 된다. 그래서 우리는 이것을 협의의 시간(micro-time) 이라 부를 수 있고, 아프리카인들 에게 이것은 그들이 그 사건에 직접 참여하든지 아니면 그것을 경험함으로 의미를 갖게 되는 시간이라 할 수 있다.

그러나 Zamani는 영어의 과거에 국한되지 않는다. 우리는 이를 광의의 시간(macro-time)이라 부를 수 있다. Zamani는 Sasa와 서로 겹치는 부분이 있으며 둘은 분리되지 않는다. Zamani는 아무도 갈 수 없는 그 이상의 과거의 기간이다. Zamani는 시간의 무덤이며 종착점이다. 이것은 모든 형상들과 사건의 마지막 창고다. 이것은 시간의 광활한 대양(ocean)인데 모든 것이 그 안에서 실체로 흡수되는 시간이다. Sasa는 개개인과 그들의 즉각적인 상황을 묶는다. 그것은 의식적으로 살아있는 기간이다. 반면, Zamani는 신비의 기간이요, Sasa기간을 인식하게 하는 근원과 안전한 기반이 된다.

역사와 선사의 개념 (The concept of history and pre-history)

아프리카 종족마다 고유한 역사를 갖고 있다. 이 역사는 Sasa에서 Zamani로 움직이며 역행한다. 전통적인 아프리카인 사고 속에는 세상의 종말을 향해서 가는 역사의 개념이 들어 있지 않다. 그들의 역사 개념에는 메시야적 희망 (the Messianic hope) 혹은 세계의 종말이 존재하지 않는다. 아프리카 사람들은 진보 혹은 개발이란 개념이 없다. 그들은 가까운 장래에 대한 계획을 하지 않는다. 그들은 Zamani시간에 초점을 맞추는데, 다가오는 미래 세계라는 것이 없기 때문이다. 역사와 선사는 신화에 의해 지배 받는다. 아프리카에는 창조, 첫 인류, 부족과 국가의 기원을 설명하는 수많은 신화들이 있다. 사람들은 Zamani를 향하고 있는데 이는 Sasa를 이해하는 근거들이 거기에 있기 때문이다. 이런 역사와 선사는 대대로 전해내려 오는 함축된 구전(oral tradition) 속에 상세하게 내재하고 있다. 구전역사는 기억될 수 있는 날짜가 없다. 사람은 그가 지금까지 지내 온 것을 돌아본다, 그리고 그는 아무것도 종말의 세계로 데려갈 수 없는 확실한 존재이다. 이러한 역사 개념에 따라 아프리카인들은Zamani에 관한 수많은 신화들이 있지만 세상의 종말에 관해서는 아무 것도 갖고 있지 않다. 아프리카 사람들은 인간의 역사가 계속될 것으로 기대한다. 하루, 한달, 그리고 계절이 끊임없이 계속 될 것이다. 마치도 출생, 결혼, 자녀 출산, 죽음이 인간사에서 반복되듯이 말이다.

필자가 아프리카에 있을 때, 종종 “왜 이 사람들은 그들의 장래를 위해, 예로 자녀 교육비를 위해 미리 저축하지 않을까?” 자문한 적이 있다. 동료 선교사들 간에 여러 가지 추측과 설명이 있었지만 그 이유를 알 수가 없었다. Mbiti의 글을 통해 왜 그들이 장래를 위해서 저축하지 않는지 분명한 이유를 알게 되었다. 아직도 시간 개념에서 다루어야 할 중요한 부분이 남아 있기에 한 번 더 시간에 대한 이야기를 하겠다.



The concept of past, present, and future

Last week I finished with the concept of future in African people. To Africans the future does not exist as an actual time, apart from the short projection of the present up to two years. In order to avoid the confusion of English words past, present and future, Mbiti suggests two Swahili words, ‘Sasa’ and ‘Zamani’.

Sasa has the sense of immediacy, nearness, and ‘now-ness’ and is the immediate concern for the people. Future is extremely brief, because any meaningful event in the future must be so immediate and certain that people have almost experienced it. If the event is remote, then it cannot be conceived and spoken of. There is no tense to cover that distant future dimension of time. Therefore in African thought the Sasa swallows the concept of future time Westerns think of. Events in the Sasa dimension must be either about to occur, or in the process of realization. Sasa is an experiential extension of the now-moment stretched into the short future. We could call it the micro-time which is meaningful to Africans only through their participation in it or experiencing it.

Zamani is not limited to the past in English. We could call it macro-time. Zamani overlaps with Sasa and the two are not separable. Zamani becomes the period beyond which nothing can go. Zamani is the graveyard of time and the period of termination. It is the final storehouse for all phenomena and events. It is the ocean of time in which everything becomes absorbed into a reality. Sasa binds individuals and their immediate environment together. It is the period of conscious living. On the other hand, Zamani is the period of the myth, giving a sense of foundation or security to the Sasa period.

The concept of history and pre-history

Each African people has its own history. This history moves ‘backward’ from the Sasa period to the Zamani. In traditional African thought, there is no concept of history moving towards an end of the world. The messianic hope or a final destruction of the world is not in their concept of history. African people don’t have the concepts of progress and development. They don’t plan for the distant future. They set their eyes on Zamani period, since there is no world to come.

Both history and prehistory are dominated by the myth. There are uncountable myths in Africa explaining things like the creation, the first man, the origin of the tribe and the country and so on. People look towards the Zamani, for Zamani had foundations by which the Sasa should be understood. Such history and prehistory is telescoped into a very compact oral tradition which is handed down from generation to generation. Oral history has no dates to be remembered. Man looks back from whence he came and is certain that nothing will bring this world to a conclusion. According to this view of history Africans have innumerable myths about Zamani, but nothing about end of the world. African peoples expect human history to continue forever: days, months, seasons and years have no end just as there is no end to the rhythm of birth, marriage, procreation and death.

When I was in Africa, I frequently asked to myself, “Why don’t these people save their salaries for future their needs such as children’s school fees?” There were some explanations about it among missionaries. But Mbiti helped me to understand the main reason why they didn’t save money for future. Traditionally African people don’t have the concept of far future, but only Sasa which includes a near future.
I am going to talk about time again next week, because there are a few more important concepts for time.
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